Ηθικά Διλήμματα: Ανάλυση case της Web Solutions στα πλαίσια του μαθήματος «Επιχειρηματική Ηθική & Υπευθυνότητα»

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2009

Τα εμπλεκόμενα πρόσωπα
Ο Ν...
  • Μεσαίο διευθυντικό στέλεχος που σε ένα μήνα θα του ανατεθεί η Γενική Διεύθυνση της εταιρείας.
  • Ακέραιος άνθρωπος, δίκαιος και αφοσιωμένος στην εταιρεία
  • «Πρεσβευτής» των αξιών της εταιρείας και με την αποδοχή των συναδέλφων, της ηγεσίας της εταιρίας αλλά και του ευρύτερου κλάδου.
Η Α...
  • Έχει γίνει πρόσφατα μητέρα και έχει κάνει χρήση της άδειας μητρότητας.
  • Χρησιμοποιεί το πρόγραμμα «work-life balance» και εργάζεται λιγότερες ώρες την ημέρα και καθόλου την Παρασκευή (το πρόγραμμα ισχύει για 3 μήνες).
  • Είναι εξαιρετικά δυναμική και καλή στη δουλειά της. Κάθε χρόνο επιβραβεύεται για τις επιδόσεις της με bonus αλλά και επαινετικές αναφορές απο την ηγεσία της εταιρείας.
Ο Χ...
  • Νέο στέλεχος, απο άλλη εταιρεία, που προορίζεται για να αντικαταστήσει ως διευθυντής του τμήματος τον Ν. όταν θα αναλάβει τη Γενική διεύθυνση.
  • Προέρχεται απο άλλη εταιρική κουλτούρα και οι προσωπικές του αξίες δεν συνδυάζονται με αυτές της Web Solutions, ωστόσο είναι πολύ αποτελεσματικός.
  • Αξιοποιεί το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την Α. για να υποσκάψει τον Ν.

Παρουσίαση κατάστασης
Η Web Solutions είναι μια ηγέτιδα εταιρεία στον τομέα των νέων τεχνολογιών. Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα δύσκολη θέση. Οι πωλήσεις του τελευταίου τριμήνου δείχνουν πτωτική πορεία και η ηγεσία της εταιρείας ζητάει απο τους εργαζόμενους να εντείνουν τις προσπάθειες τους για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Οι εργαζόμενοι αρχίζουν να δυσφορούν για τη μειωμένη συμμετοχή της Α. Αναγνωρίζουν οτι η Α. εργάζεται πάντα αποδοτικά και φιλότιμα, όμως αυτή η αναγνώριση αρχίζει να υποχωρεί κάτω απο αυτές τις συνθήκες. Πιέζουν για να επανέλθει η Α. κανονικά στα καθήκοντά της και ορισμένοι έχουν αρχίσει να λένε ότι «όποιος δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα, ας καθίσει καλύτερα στο σπίτι του». Με αυτή τη λογική συμφωνεί και ο Χ. του οποίου η πρόταση είναι: «είτε η Α. επανέρχεται σε πλήρες και αυξημένο ωράριο είτε απολύεται. Η εταιρεία δεν μπορεί να ρισκάρει το μέλλον της και το μέλλον των υπόλοιπων εργαζομένων».

Διλήμματα του Ν.
Ο Ν. είναι διευθυντής του τμήματος της εταιρείας Web Solutions και προορίζεται για τη θέση του Γενικού Διευθυντή. Απο την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί προκύπτουν τα εξής διλήμματα για εκείνον:
  • N. ζητάει απο την Α. να αρνηθεί τα δικαιώματά που της προσφέρει το πρόγραμμα «work-life balance», αντιβαίνοντας στην εταιρική κουλτούρα?
  • Αν η Α. δεν αρνηθεί των δικαιωμάτων της, την απολύει?
  • Ο Ν. μπορεί να ζητήσει απο το Δ.Σ. της εταιρείας την αναστολή του προγράμματος «work-life balance», ώστε να αντιμετωπιστεί η κρίση?
  • Ο Ν. έρχεται σε αντιπαράθεση με τον Χ? (στην ουσία είναι αντιπαράθεση των διαφορετικών εταιρικών κουλτουρών).
Πρόβλημα και συμπτώματα
Πρόβλημα: μείωση των πωλήσεων του τελευταίου τριμήνου και η διαφορά εταιρικής κουλτούρας.
Συμπτώματα: Δυσφορία των εργαζόμενων λόγω πίεσης, που επιτείνεται απο τη δικαιολογημένη απουσία της Α. Επίσης η παρουσία μιας διαφορετικής εταιρικής κουλτούρας μέσω του Χ. που βρίσκει στήριξη μέσα στη Web Solutions. Οι εργαζόμενοι αρχίζουν να διχάζονται.

Προτάσεις για επίλυση των προβλημάτων μέσα απο φιλοσοφικές θεωρίες
Οι παρακάτω μέθοδοι συμβαδίζουν με θεωρίες του Sun Tzu απο την Τέχνη του πολέμου:

«Θεωρήστε τους στρατιώτες σας ως παιδιά σας και θα σας ακολουθήσουν στις βαθύτερες κοιλάδες».

  • Η Α. θα παραμείνει στο πρόγραμμα «Life – Work Balance» για τους επόμενους 3 μήνες όπως ορίζει εξ αρχής η εταιρία.
  • Η εταιρεία θα προωθήσει πρόγραμμα όπου κάθε εργαζόμενος του τμήματος θα έχει μια ημέρα (την εβδομάδα) ημιαπασχόλησης και παράλληλης εργασίας απο το σπίτι, γεγονός που θα λειτουργήσει θετικά ως προς την ψυχολογία τους ξέροντας οτι μπορούν να έχουν και οι ίδιοι κάποια δικαιώματα απο το πρόγραμμα «Work-life balance».
  • Εβδομαδιαία ή μηνιαία (ανάλογα με την περίσταση) βιωματικά τεστ πάνω στα θέματα της εταιρείας, όπου η καλύτερη και πιο αποτελεσματική πρόταση θα επιβραβεύεται.
  • Ενθάρρυνση και επιβράβευση των προσπαθειών των εργαζόμενων και ευκαιρίες προαγωγής και      αναβάθμισης, ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν πίστη στις δυνατότητές τους και να αναλαμβάνουν σημαντικότερες προκλήσεις.

«Ανάγκασέ τον να αποκαλυφθεί ώστε να αποκαλυφθούν και τα τρωτά του σημεία»

  • Οι εργαζόμενοι θα γίνουν μέρος της λύσης. Θα δημιουργηθεί τμήμα ώστε να μπορούν να εκφράζουν απόψεις, ιδέες, λύσεις για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και με αυτή τη λογική θα μπορέσουν να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση της Α. Έτσι θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε καλύτερα και τις απόψεις του Χ. που προέρχεται απο διαφορετική κουλτούρα.

«Ο έξυπνος πολεμιστής επιβάλλει τη θέλησή του στον αντίπαλο, αλλά δεν επιτρέπει στον αντίπαλο να επιβληθεί σε εκείνον»

  • Ο Χ. φαίνεται να συμβαδίζει με τη θεωρία του Μακιαβέλι όπου τα μέσα που χρησιμοποιεί είναι καθαρά για ωφελιμιστικούς σκοπούς. Μια πρώτη προσέγγιση από εμάς (τον Ν.) είναι να προσπαθήσουμε μέσα απο τον τρόπο που εργαζόμαστε, ως ομάδα με τους υπαλλήλους του τμήματος μας, να περάσουμε και σε εκείνον την νοοτροπία και τις αξίες της εταιρείας, στην οποία αποτελεί σημαντικό μέρος.

«Εάν ο αντίπαλος τυγχάνει ξεκούρασης, αφαιρέστε του το πλεονέκτημα»

  • Αν δούμε ξεκάθαρα ότι η συμπεριφορά του Χ. δεν είναι συνεργάσιμη αλλά συνεχίζει να δείχνει την ίδια επιθετικότητα και να χρησιμοποιεί διάφορα μέσα για να επιτύχει τους στόχους του, τότε με το πρόσχημα της επιβράβευσης θα του ανατεθεί σημαντικότερη και περισσότερη δουλειά ώστε να λειτουργήσει κάτω από πίεση. 

Επιμέλεια: Δήμητρα Αδάμ, Λίνα Λιακοπούλου, Άννα Ράτη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου