Ο θάνατος σου, η ζωή μου...

Τετάρτη 1 Απριλίου 2009

Ήταν εμφανές οτι απο την πρώτη κιόλας μέρα που προστέθηκε η έννοια του ριάλιτι σόου (δηλαδή, ενός θεάματος που βασίζεται στην πραγματικότητα) στην ορολογία της τηλεόρασης, η τηλεόραση θα στήριζε το μεγαλύτερο μέρος της βιωσιμότητάς της πάνω σε αυτό.

Ο «Μεγάλος Αδερφός» ήταν η αρχή μιας περίεργης ομολογουμένως συνήθειας, των τηλεθεατών να παρακολουθούν και της τηλεόρασης να προβάλλει καθημερινούς «ήρωες» κλεισμένους σε χώρους που παρακολουθούνται απο κάμερες.

Σήμερα όλή αυτή η κατάσταση έχει προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω, με την νικήτρια του βρετανικού 
Big Brother, Τζέιντ Γκούντι να πουλάει τον επικείμενο θάνατό της στα μέσα και αυτά με τη σειρά τους να το εκμεταλλεύονται στο έπακρο.
[«Έζησα μπροστά στις κάμερες, ίσως να πεθάνω και μπροστά σε αυτές»]

Ας δούμε όμως την ιστορία απο την αρχή:

H 27χρονη Τζέιντ Γκούντι, που είχε κερδίσει στο αγγλικό big brother, έλαβε μέρος και στο αντίστοιχο Ινδικό παιχνίδι το 2008. Κάποια στιγμή την πήρε τηλέφωνο ο γιατρός της και της ανακοίνωσε ότι έχει καρκίνο και, αργότερα, μέσα στο παιχνίδι(!), δέχτηκε, με την παρότρυνση των παραγωγών και των μάνατζέρ της, να προβληθεί ζωντανά λεπτομερής ενημέρωση που θα της έκανε ο γιατρός της, τηλεφωνικά από την Αγγλία, για την κατάσταση της υγείας της και την προτεινόμενη από αυτόν θεραπευτική αγωγή. 

 Πράγματι, λοιπόν η Τζέιντ και μαζί της εκατομμύρια αιμοδιψείς τηλεθεατές άκουσαν τον γιατρό της να της λέει ότι έχει καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, ότι πρέπει να αρχίσει αμέσως θεραπεία (την οποία και περιέγραψε) και ότι δυστυχώς η πρόβλεψη δεν είναι καλή. «Θα επιζήσω;», τον ρώτησε σοκαρισμένη η κοπέλα. «Φοβάμαι πως όχι», απάντησε εκείνος. Την επόμενη, κιόλας, μέρα επέστρεψε στην Αγγλία, όπου βεβαίως και πάλι τα «λαϊκά» μίντια, με τη σύμπραξη των παρατρεχάμενών της, την περιέβαλαν ως «ηρωίδα» και δεν την άφησαν σε ησυχία.

Απο τότε η Τζέιντι Γκούντι αποφάσισε να πεθάνει όπως έμαθε και να ζεί: μέσω της δημοσιότητας. Χάνει τα μαλλιά της, κλαίει, πονάει, φωτογραφίζεται με τα παιδιά της, παντρεύεται σε ζωντανή σύνδεση με χορηγούς πολυεθνικές εταιρείες. Δημοσιοποιεί τις μεταστάσεις της αρρώστιας, κλείνει το ένα οικονομικό συμβόλαιο μετά το άλλο και εμπορεύεται τον επικείμενο θάνατό της με τα μίντια.

Η ίδια σε μια συνέντευξή της στην εφημερίδα 
Sun, το Φεβρουάριο του 2009 δήλωσε οτι «Έχω ζήσει ολόκληρη την ενήλικη ζωή μου μιλώντας για την ίδια τη ζωή μου. Η μόνη διαφορά είναι ότι μιλώ για το θάνατό μου τώρα. Έζησα μπροστά στις κάμερες, ίσως να πεθάνω και μπροστά σε αυτές. Και ξέρω ότι μερικοί άνθρωποι απεχθάνονται αυτό που κάνω αλλά σε αυτό το σημείο πραγματικά δεν με νοιάζει τι σκέφτονται όλοι οι άλλοι. Τώρα κάνω αυτό που θέλω εγώ».

Η κοινή γνώμη της Βρετανίας ενοχλήθηκε απο την απόφαση της 27χρονης να μετατρέψει σε ριάλιτι και τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής της. Πολλοί ήταν εκείνοι που την κατηγόρησαν οτι εκμεταλλεύεται την ασθένειά της για να αποκτήσει περισσότερα χρήματα.

Ο Μαξ Κλίφορντ, εκπρόσωπος της τηλεοπτικής σταρ, υπερασπίστηκε την απόφασή της. «Κάνει τη ζωή της ριάλιτι για τρεις λόγους: πρώτον επειδή θέλει να αφήσει χρήματα στα παιδιά της, δεύτερον για να έχει κάτι να ασχοληθεί και να μη σκέπτεται την ασθένεια και τρίτον επειδή από τον περασμένο Αύγουστο που ανακοίνωσε το πρόβλημά της, ο αριθμός των γυναικών που υποβλήθηκαν σε τεστ Pap στη Βρετανία έχει αυξηθεί κατά 20%».

Σε ερώτηση της δημοσιογράφου, άν ακόμα την ακολουθούν οι κάμερες και αν καταγράφουν ακόμα όσα της συμβαίνουν η ίδια απάντησε οτι «Δεν μπορώ να τους έχω εδώ προς το παρόν επειδή δεν θέλω οι άνθρωποι να με βλέπουν σε αυτή την κατάσταση που είμαι τώρα και επιπλέον δεν έχω τη δύναμη για να μιλήσω σε κανέναν».

Τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης όμως δεν σταματάνε πλεόν πουθενά καθώς αυτή η τραγική ιστορία τους έχει βοηθήσει με τα νούμερα τηλεθέασης και αναγνωσιμότητας.

Μάλιστα το περιοδικό ΟΚ που έχει και την αποκλειστικότητα οσο αφορά τον επικείμενο θάνατο της 27χρονης, δημοσίευσε μέσα στο Μάρτιο ένα ολόκληρο τεύχος αφιερωμένο στη μνήμη της Jade Goody χωρίς...να έχει πεθάνει ακόμα! Κάποιοι άλλοι εμπλούτισαν αυτή την ιστορία με μια νέα (!) ιδέα. Το να στοιχηματίσουν για την μέρα θανάτου της κοπέλας με έπαθλο ένα 
iphone.

Όλα τα παραπάνω λοιπόν είναι το αποτέλεσμα (σε υπερβολικό βαθμό) τριών πραγμάτων: της απληστίας των ανθρώπων που είναι ικανοί να πουλήσουν την προσωπική τους ζωή για λίγα χρήματα ή για λίγα λεπτά δημοσιότητας, της υπερ-προσπάθειας των μέσων να επιβιώσουν με κάθε δυνατό τρόπο και της περιέργειας των τηλεθεατών να δουν κάθε φορά κάτι καινούργιο που θα φέρει η τηλεόραση μέσα στα σπίτια τους, ακόμα κι αν αυτός είναι ο θάνατος ενός συνανθρώπου, απλά με το πάτημα ενός κουμπιού. Σε αυτά τα τρία στοιχεία βασίζεται και ολόκληρη η λογική των ριάλιτι.

Άραγε η εξέλιξη αυτών των ρεάλιτι σόου να είναι το σενάριο που αντικρύσαμε για πρώτη φορά το 1998 στην ταινία «
The Truman Show», όπου ο κόσμος παρακολουθούσε την γέννηση, την πορεία της ζωής και τον επικείμενο θάνατο ενός ανθρώπου 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, μέσα σε ένα τεχνητό κόσμο φτιαγμένο απο κομπάρσους και καταναλωτικά προϊόντα?

Τότε αυτά τα σόου θα υποστηρίζουν με καμάρι τον τίτλο του ριάλιτι – του πραγματικού.
READ MORE - Ο θάνατος σου, η ζωή μου...